ALGEMENE VRAGEN & ANTWOORDEN OVER KONIJNEN

Klik op een vraag hieronder om het antwoord te lezen

Kan je twee konijnen bij elkaar zetten?

Ja, konijnen zijn sociale dieren en zijn graag met zijn tweeën. Je kan dieren van hetzelfde geslacht of van verschillend geslacht bij elkaar zetten. Soms is het verstandig om de mannetjes van tevoren te castreren. Het bij elkaar zetten gaat niet altijd in een keer goed. Je moet het nieuwe konijn rustig introduceren en het liefst niet in het hok maar eerst op neutraal gebied aan elkaar laten wennen. Vooral voedsters (vrouwtjeskonijnen) verdedigen hun hok tegen indringers.

Wat moet een konijn eten?

Het dieet van het konijn ziet er als volgt uit:

Konijnenbrokjes: 30 -35 gram per kilogram lichaamsgewicht per dag. Voerresten op tijd weghalen zodat ze niet geen beschimmelen. Gemengd voer is minder geschikt omdat de dieren de neiging hebben er alleen de lekkere dingen uit te halen en de rest te laten staan. Hierdoor krijgen ze niet alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben.

Hooi: onbeperkt en wel schoon en fris (dus niet nat en beschimmeld). Het hooi is van belang voor het afslijten van de tanden en kiezen. De tanden en kiezen groeien bij konijnen hun hele leven door.

Groenvoer (met mate): paardebloembladeren en bloem, klaver, weegbree, gras. Het groenvoer moet wel vers zijn en eventueel schoongemaakt (modder eraf).

Groenten en fruit (met mate): boerenkool, wortelen, appel, andijvie, sla, bleekselderij, etc. De groenten en het fruit moeten altijd eerst gewassen worden en nooit direct uit de koelkast komen (moet eerst op kamertemperatuur zijn).

Granen (met mate) zoals oud bruin brood.

Knaaghout zoals beukentakjes met blad, wilgentakken, fruitboomtakken of grof stro.

Vers drinkwater (onbeperkt). Konijnen kunnen 100 ml water per kilogram lichaamsgewicht per dag drinken.

NB:

Voorzichtig met koolsoorten, sla en klaver. Deze voedingsmiddelen kunnen al in zeer kleine hoeveelheden gasvorming in de darmen veroorzaken.

Giftig zijn o.a.: rauwe bonen, kiemende aardappelen, boterbloem, speenkruid, gouden regen, taxus en rododendron. Een konijn eet wat men hem voorzet en kan geen onderscheid maken tussen giftige en niet-giftige planten.

Konijnen zijn erg gevoelig voor wisselingen in de voeding. Geef daarom altijd een kleine hoeveelheid van een nieuw voer per keer en let op de ontlasting en het gedrag van het dier.

Wanneer moet mijn konijn geënt worden?

Konijnen kunnen geënt worden vanaf 8 weken leeftijd. Ze worden geënt tegen myxomatose en VHD(viral haemorrhagic disease). Myxomatose wordt door stekende insecten overgebracht en VHD via besmet groenvoer. Het zijn beide ziektes waaraan konijnen dood kunnen gaan. De enting wordt 2 x per jaar herhaald.

Kan je een konijn laten steriliseren of castreren?

Ja, als je een mannetje en een vrouwtje of twee mannetjes hebt die bij elkaar moeten is het verstandig om de mannetjes te castreren. Ook is het verstandig om vrouwtjes te steriliseren want bij konijnen komt nogal eens eierstokkanker voor en door sterilisatie voorkom je dat je konijn dit krijgt.

Wat zijn de voordelen van een castratie?
  • Als ongecastreerde mannetjes sexueel actief worden kunnen ze agressief worden naar soortgenoten en/of naar de eigenaar.
  • Mochten er meerdere ongecastreerde mannetjes bij elkaar in een verblijf zitten dan kunnen ze onderling gaan vechten.
  • Een ongecastreerd mannetje kan door het dekken van een vrouwtje voor ongewenste nakomelingen zorgen.
  • Door de mannelijke hormonen kunnen ze gaan sproeien in de omgeving.

Een mannetje dat gecastreerd werd blijft nog drie weken tot één maand na de operatie in staat om jongen te verwekken. Na de operatie moet je, mochten er meerdere konijnen zijn, nog zeker vier weken gescheiden houden.

Een castratie kan al vanaf een jonge leeftijd, zodra er testikels zichtbaar zijn. De kosten van deze ingreep bedragen in totaal € 62,50. Voor verdere informatie of voor het maken van een afspraak kun je contact opnemen met de kliniek op het nummer: 058- 2884919.

Gaat een konijn dood als hij onder narcose gaat?

Nee, niet als het een gezond konijn betreft. Een gezond konijn heeft net zoveel kans om in de narcose te blijven als een ander dier. Een ziek konijn loopt meer risico om in de narcose te blijven dan een gezond konijn, daarom brengen wij zieke konijnen alleen onder narcose als het niet anders kan.

Is een konijn zindelijk?

Ja, je kunt hem net als een kat in huis houden en hem laten plassen op een bak met zaagsel. Mannetjes hebben de neiging om te gaan sproeien, dit gedrag neemt af bij castratie.

Mijn konijn heeft te lange tanden. Wat kan ik daaraan doen?

Lange tanden bij het konijn zijn een probleem want het konijn kan zijn eten dan niet meer opeten en ze verhinderen dat de kiezen recht afslijten. Het is het beste om de tanden te trekken met wortel en al, zodat ze niet meer terugkomen. Een andere mogelijkheid is dat je de tanden knipt. Het knippen van de tanden heeft als risico dat je het wortelkanaal opent en zo abcessen in de kaak veroorzaakt. Het behandelen van deze abcessen is niet gemakkelijk en lukt niet altijd afdoende zodat er een chronische ontsteking van de kaak kan ontstaan. Deze abcesvorming krijg je niet als je de tanden trekt. Konijnen kunnen prima eten zonder deze tanden maar ze kunnen niet meer knagen.

Mijn konijn heeft naast gewone ook plakkerige keutels, hoe komt dit?

De plakkerige keutels zijn vaak de nachtkeutels die het konijn normaal gesproken opeet. Een konijn eet deze keutels niet op als hij te veel voer krijgt of als hij ze niet kan opeten (bijv. als het konijn door ouderdom te stram en stijf is geworden). De therapie voor de plakkerige keutels bij te veel eten geven bestaat uit het minder eten geven aan het konijn. NB: plakkerige keutels blijven aan de haren plakken bij de staart en kunnen in de zomer een bron van maden worden.

Hoe kan het dat mijn konijn niet meer wil eten?

Dit kan door allerlei verschillende en zeer uiteenlopende oorzaken zijn. Het is niet verstandig om het aan te zien want een konijn dat een paar dagen niet eet heeft een leververvetting en is in de regel ten dode opgeschreven. Op het moment dat een konijn niet eet moet je ermee naar een dierenarts om hem te laten onderzoeken. Oorzaken kunnen zijn: haken op de kiezen (die groeien bij konijnen door), te lange tanden, blaasontsteking, gas ophoping in de maag, buikpijn, haarballen, stress, etc.